woensdag 16 oktober 2013



Stilzwijgen – een gesprek met een Engelsman.
Heinrich Heine

Glaube ist Gewißheit der Zukunft. Sünde ist Zweifel an der Zukunft. Die Versöhnung mit Gott, in Gott ist die Aufrichtung zu diesem Glauben.
Hermann Cohen
IN: Michael Zank, The idea of atoneent in the philosophy of Hermann Cohen, p.527

De dood komt een ‘terugwerkende kracht’ toe, die ons op het hart drukt elke dag te leven alsof het de laatste is. Zo schenkt de dood ons het heden.
Gerard Visser, Niets cadeau. Een filosofisch essay                                                                   over de ziel, p. 79

Ik ontmoet de dood nooit, ik ben mijn dood.
Epicurus.
IN: Gerard Visser, Niets cadeau. Een filosofisch essay                                                              over de ziel, p. 86

De dood is niet alleen het einde van het leven, maar op paradoxale wijze danken wij het leven ook aan de dood. In het vooruitlopen op de dood als de mogelijkheid van de onmogelijkheid openbaart mijn er zijn zich als iets dat onomstotelijk van mij is, waar ik mij niet van los kan maken, waar ik aan gebonden ben, dat ik klaarblijkelijk op mij heb te nemen. Zonder de dood, zonder zijn verborgen aanwezigheid in het leven, zou mijn zelfgevoel dat bevreemdend vanzelfsprekende gevoel Gerard te zijn, niet dat zijn wat het is.
IN: Gerard Visser, Niets cadeau. Een filosofisch essay                                                              over de ziel, p.86

Geen opmerkingen:

Een reactie posten