Het baren van een kind is een mysterie. Het doden van
miljoenen is slechts een vaardigheid. Het ligt niet helemaal in de macht van de
menselijke wil om leven te verwekken.het ligt volledig in de macht van de
menseljke wil om leven te vernietigen
Abraham Joshua Heschel, God zoekt
de mens, p. 272
Waar ligt in deze zaak mijn sympathie? Ik draag, …
een januskop. De gelovige kant van mijn persona kent sympathie voor de
creationistische gedachte. Ik kan dat niet ontkennen. De scheppingsmythe is mij
dierbaar. Er ligt de idee in besloten van een instantie die symbool staat voor
pure en onbegrensde creativiteit. Voor die romantische idee sta ik open. De
redelijke kant van mijn wezen kan daar niets mee. Sterker nog, zij beziet
dergelijke speculaties met onbegrip, maar heeft anderzijds geen enkele behoefte
haar gelovige tegenhanger te ontmoedigen of te desavoueren. Existentiële
paradoxen – en zo mag men deze dubbelheid toch wel noemen – geven een leven
diepgang en voeden creativiteit.
Herman M. van Praag, God en Psyche, p.134
Wat er op het spel staat in de competitie, is niet
wie de ander zal verslaan, maar wie de natuur zal verslaan.
Roland Barthes, 1915-1980. IN:
Filosofie Magazine 2012, 7/8, p. 06
‘Aandachtig niet denken ‘ is buitengewoon bewerkelijk
en dat is vermoedelijk ook de reden dat het terecht populaire mindfulness niet
niet minddemptiness genoemd wordt. Voor dit type mentale inspanning hoef je
niet altijd een oosterse leraar te zoeken. Je kunt heel goed de geschriften van
de dertiende-eeuwse mysticus en filosoof Meister Eckhart meenemen op vakantie
naar India. Diens uitdrukkingen ‘leeg staan naar de wereld’, ‘woord- en
beeldloos bij de dingen staan’ duiden allemaal op dezelfde poging om maagdelijk
en zonder enig vooroordeel in de wereld te kunnen staan. ‘Gelassenheit’ en
‘Abgeschiedenheit’ zijn maar enkele westerse equivalenten voor oosterse vormen
van verlichting, er zijn er nog veel meer. Maar of je nu een oriëntaalse of een
occidentaalse coach neemt, dit soort geestelijk stretchen is buitengewon goed
voor de mental fitness.
René Gude IN: Filosofie Magazine,
2012, 20-7/8, p. 25
Het omschrijven van het recht als datgene wat het
waard is gedaan te worden voor zichzelf, is het omschrijven van de beweegreden,
niet van de bedoeling. Het is juist het tegenovergestelde: anders dan in het
spel wordt het goede nooit voor zichzelf gedaan, maar met een bedoeling.
A.J Heschel, God
zoekt de mens, p. 280
Geen opmerkingen:
Een reactie posten