woensdag 13 november 2013



Het baren van een kind is een mysterie. Het doden van miljoenen is slechts een vaardigheid. Het ligt niet helemaal in de macht van de menselijke wil om leven te verwekken.het ligt volledig in de macht van de menseljke wil om leven te vernietigen
Abraham Joshua Heschel, God zoekt de mens, p. 272

Waar ligt in deze zaak mijn sympathie? Ik draag, … een januskop. De gelovige kant van mijn persona kent sympathie voor de creationistische gedachte. Ik kan dat niet ontkennen. De scheppingsmythe is mij dierbaar. Er ligt de idee in besloten van een instantie die symbool staat voor pure en onbegrensde creativiteit. Voor die romantische idee sta ik open. De redelijke kant van mijn wezen kan daar niets mee. Sterker nog, zij beziet dergelijke speculaties met onbegrip, maar heeft anderzijds geen enkele behoefte haar gelovige tegenhanger te ontmoedigen of te desavoueren. Existentiële paradoxen – en zo mag men deze dubbelheid toch wel noemen – geven een leven diepgang en voeden creativiteit.
Herman M. van Praag, God en Psyche, p.134

Wat er op het spel staat in de competitie, is niet wie de ander zal verslaan, maar wie de natuur zal verslaan.
Roland Barthes, 1915-1980. IN: Filosofie Magazine 2012, 7/8, p. 06

‘Aandachtig niet denken ‘ is buitengewoon bewerkelijk en dat is vermoedelijk ook de reden dat het terecht populaire mindfulness niet niet minddemptiness genoemd wordt. Voor dit type mentale inspanning hoef je niet altijd een oosterse leraar te zoeken. Je kunt heel goed de geschriften van de dertiende-eeuwse mysticus en filosoof Meister Eckhart meenemen op vakantie naar India. Diens uitdrukkingen ‘leeg staan naar de wereld’, ‘woord- en beeldloos bij de dingen staan’ duiden allemaal op dezelfde poging om maagdelijk en zonder enig vooroordeel in de wereld te kunnen staan. ‘Gelassenheit’ en ‘Abgeschiedenheit’ zijn maar enkele westerse equivalenten voor oosterse vormen van verlichting, er zijn er nog veel meer. Maar of je nu een oriëntaalse of een occidentaalse coach neemt, dit soort geestelijk stretchen is buitengewon goed voor de mental fitness.
René Gude IN: Filosofie Magazine, 2012, 20-7/8, p. 25

Het omschrijven van het recht als datgene wat het waard is gedaan te worden voor zichzelf, is het omschrijven van de beweegreden, niet van de bedoeling. Het is juist het tegenovergestelde: anders dan in het spel wordt het goede nooit voor zichzelf gedaan, maar met een bedoeling.
A.J  Heschel, God zoekt de mens, p. 280

Geen opmerkingen:

Een reactie posten