zondag 16 maart 2014



Iedereen heeft het maar over een stijgende zeespiegel en dat er op een gegeven moment geen houden meer aan is. Maar Vrijling houdt geloof in zijn dijken: “Ten eerste, de zee stijgt al heel lang. Met 20 centimeter peer eeuw, en daar meten we nog geen versnelling in. Maar zelfs als de deskundigen gelijk krijgen en de zee over honderd jaar een meter hoger staat, maak ik me geen zorgen. We kunnen een dijkverhoging makkelijk betalen en er zit nu al een veiligheidsmarge in. Als die zeespiegelstijging echt gaat gebeuren, hebben we zeker nog dertig jaar de tijd om in actie te komen. Dat moet te doen zijn.”
“Als het moet verdedigen we ons tegen een stijging van vijf meter. Maar waar hebben we het over? Weet u hoe Nederland er honderd jaar geleden bij lag? Toen waren er nauwelijks auto’s. geen mobieltjes, satellieten of computers. Kunt u zich dan een voorstelling maken van het Nederland in 2100? Nee toch? Ja, behalve die zeespiegel. Daarvan denken we te weten hoe hoog die is over honderd jaar.”
IN: Trouw, 23 mei 2013. Interview met Han Vrijling, terugtredend hoogleraar waterbouwkunde aan de TU Delft

De vrijheid is de nieuwe godsdienst van onze tijd en de Fransen zijn haar uitverkoren volk. Parijs is het nieuweJjerusalem, die het Heilige Land der Vrijheid scheidt van dat der Filistijnen.
Heinrich Heine
De mens heeft de fantasie om hem te compenseren voor wat hij niet is en een gevoel voor humor om hem te troosten voor wat hij wel is.
Francis Bacon
Geciteerd in: Rob Wijnberg, Crying times, De Groene,jrg. 137 nr. 27/28

De kerk ‘mag God niet voorstellen als iets was “van buiten af” op de mens af komt, dat existentieel niet te verifiëren is. Ze moet God beschouwen als degene op wie het bestaan van de mens in deze onvermijdelijke basiservaring uiteraard gericht is, ook als hij thematisch niets daarvan weet’.
Karl Rahner
Geciteerd in: Dr. Tjeu van den Berk,Mystagogie, p. 53

‘Gelassenheit’ is een oud woord, bekend van Meister Eckehart, dat Heidegger gedurende zijn hele denkweg heeft begeleid, maar een terugkeer naar diens mystiek door haar simpelweg over te nemen kan nooit de weg zijn. Niet omdat wij niet meer in zijn God geloven, maar omdat zijn intellectuele toegang niet meer de onze kan zijn. Een gesprek met Eckehart omtrent zijn mystieke ervaring, die betrekking had op een iets in de ziel wat aan alle zielskrachten, ook die van de kennis, voorafging, is daarentegen iets geheel anders. Dat zal plaatsvinden vanuit een ervaring onzerzijds – Heideggers weg getuigt daarvan – die gesitueerd is in het ondergangselement van de beleving.
Gerard Visser, De druk van de beleving, Nijmegen 1998, p.371/2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten